NAMIASTKA UTRACONEGO RAJU

Stworzył go jako namiastkę wszak utraconego raju i jako zapowiedź jego przywrócenia. Rozważania nad samą materią sztuki wobec tamtych wielkich celów były drugorzędne; ważne o tyle tylko, że służyły owej nadrzędnej idei. Toteż, zamieniając sło­wo „suprematyzm” na „neoplastycyzm”, mógł­by się zapewne podpisać pod stwierdzeniem Mclewicza, że „o malarstwie nie może być w suprematyzmie ani mowy”. O rychłym końcu sztuki, który Mondrian przewidywał, uznając neoplastycyzm za ostatnią formację malarstwa, pisał wszak bez cienia żalu. Powód powołania do życia języka neoplastycznego wyjaśniają najpełniej jego własne słowa: „środki kształtowania muszą w pełni zgadzać się z tym, co mają oddawać.

Witaj na moim portalu! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących hobby! Bedą się tutaj pojawiły artykuły o wędkarstwie, motoryzacji i wiele innych związanych z aktywnym spędzaniem wolnego czasu! Zapraszam do czytania!