SPOTKANIE SZTUKI
Obejmowała ona wprawdzie spotkania europejskiej sztuki i muzyki w XIX i XX wieku ze sztuką i muzyką Azji, Afryki, Oceanii oraz Indian i Murzynów amerykańskich, ale większość materiału ekspozycyjnego _ i teoretycznych rozważań dotyczyła styków ze Wschodem, zwłaszcza zaś Japonią, choć też z Chinami i Indią. Wszędzie jednak w. porównawczych zestawieniach zbliżeń między malarstwem, grafiką i innymi dziedzinami twórczości europejskiej i pozaeuropejskiej, nawet gdy chodziło o malarstwo buddyzmu zen i twórczość artystów europejskich XX wieku, wydobywano podobieństwa formalne. Podobnie bogaty wybór tekstów różnych autorów z różnych krajów dotyczył analiz zbliżeń, powiązań, wpływów i zapożyczeń w obszarze wyłącznie zbieżności łub przeszczepów wzorców z repertuaru środków plastycznych. 2, tytułów rozpraw, które tu mogą zainteresować jako reprezentatywne dla niemal powszechnie przyjętego punktu widzenia, przytaczam przykładowo kilka spośród stu kilkunastu.