STOSUNEK IDEI DO KSZTAŁTU
Miał też przeświadczenie, czego dowodzą niektóre z przytoczonych cytatów, o pierwotności idei w stosunku do kształtu, w którym znajdzie wyraz. „Kwadrat zmienia się — pisał — i tworzy nowe formy, których elementy podlegają uporządkowaniu w ten czy inny sposób, zgodnie z odczuciem stanowiącym pobudkę”.Wydaje się wątpliwe, by ów wielki mistyk, jakim był Malewicz, szukający całkowicie nowych środków wyrazu dla swej wszelką twórczość ogarniającej, nadrzędnej idei odczuć, miał dochodzić do bezprzedmiotowej formy wypowiedzi poprzez kubizm, jak to sugeruje większość autorów historii sztuki XX stulecia. To prawda, że biorąc udział w 1912 roku wraz z innymi futurystami rosyjskimi w wystawie grupy Der Blaue Reiter na zaproszenie Kandinsky’e-go w Monachium, odwiedza również Paryż zapoznaje się z twórczością kubistów.