WYMYŚLONA ARCHITEKTURA
Ta wymyślona architektura z na poły przezroczystych ścian z ognia, wody i sprężonego powietrza miała w przewidywaniach Kleina raczej charakter użyteczny i użytkowy niż estetyczny. Jak wszystkie pomysły artysty, i ten nie liczył się z formą. Nie poprzez sztukę też, jak Malewicz i Mondrian, próbował Klein przywrócić szczęście ludzkości, choć jego program w tym względzie był nad wyraz szczegółowy i choć manifest polityczno-społeczny Kleina nosił zgodną z jego malarstwem nazwę „błękitnej rewolucji”. Początkowo miał być ów program realizowany we Francji, by następnie objąć cały świat. Był on pojęty jako program przeobrażenia mentalności ludzkiej w kierunku rozwoju wartości duchowych. Yves Klein rozważał: „Dlaczego miałbym się ograniczyć w malowaniu moich immaterialnych obrazów wyłącznie do takich, które są wymierzalne pięcioma ludzkimi zmysłami?